Wednesday 1 June 2011

Menguji tahap kesabaran yang tinggi

Assalammualaikum.

From last week, rasa penat sangat badan ni. Tak cukup tido tu satu hal. Tambah pulak tak cukup rest.. Hmmm, memang penat ek nak pindah rumah ni! Harap cepat la masa berlalu. Lepas pindah rasa leh la settle down sikit kot. Nak rehat puas2 pasni..

Last week jugak adalah the toughest week utk aku and hubby. Kitorang ada issue dengan contractor kitchen cabinet. Bertegang urat jugak la kitorang dengan dia. Bil telefon tak yah cakap la, sure tinggi punya sebab asyik kol je contractor tuh...

Isu dia adalah kitorang dah bagi dia masa 1 bulan lebih untuk siapkan kitchen cabinet, yang patutnya dia janji nak siapkan dalam masa 2 minggu. Kitorang tolerate lagi. And siap bagi masa untuk suh gak dia siapkan sampai hujung bulan May. Dah bayar almost 80% ni kat dia. Then bila gertak cakap nak terminate servis dia, baru dia datang pasang last Friday, betul2 dah nak dekat due date. Bila pasang lak, tiba2 aku tengok design cabinet tu dah lain pulak. Memang bukan yang agree mula-mula dulu. So bila dah bising2, aku suh dia tukar balik design asal, takes time lagi and bagi alasan nak mintak extend sampai ke Ahad pulak untuk re-install cabinet baru. Kitorang berkeras just bagi sampai Sabtu jek.


Diorang tengah discuss psl design sebab aku mintak diorang buat balik ikut original design. Nasib aku ada simpan copy plan yang original.

Discuss jgn tak discuss k
So bila dah kene gertak, dia siapkan jugak Sabtu lepas tapi without table top pulak. Bila Ahad tu aku datang check, x kemas langsung keje dia buat, herot2 dia tebuk untuk buat lubang plug. Lagi la aku hangin. Tensen betul aku! Bila kol, dia mintak lagi extend last install table top hari Selasa (semalam) / maybe lagi lama. Ala, tu sume alasan jek tu, aku dpt rasakan. Tak boleh dah aku nak give & take lagi ngan dia. Aku bagi masa sampai semalam je. Ahad tu jugak dia kol balik dia admit yang memang table top tak leh dapat on Selasa (kan aku dah agak dah!) sebab kilang dia cuti, sume staff balik raya hari gawai. Hangin betul aku dengar alasan tuh. Dah bagi dia masa 1 bulan lebih, nampak sangat dia memang buat keje last minit!.

Then the hardest part is to terminate the service la! And mintak diorang bayar balik duit kitorang. Nasib diorang agree nak pulangkan balik duit sebab diorang pun admit diorang dah buat last minit & x sempat nak siapkan by Selasa. Janji nak bank-in duit semalam, tapi bila check duit x masuk lagi. Puas kol 1 hari contractor tu tapi dia x angkat. Alih2 pagi ni dia sms suh g opis dia amik cheque. Aku suh hubby bawak adik2 aku teman dia sekali g amik. Ni diorang dah on the way. Mintak di jauhkan la dari segala yang buruk2. Ye lah, kaum diorang tuh dah la banyak yang gangster2, tu yang aku asyik pikir buruk jek...

Pengajaran yang sangat berharga untuk kitorang lepas ni. Have to be more careful and serius when dealing with contractor!

2 comments:

  1. so kat kitchen ni kosong je la ek..die dah cabut balik cabinet tu??

    ReplyDelete
  2. D, dah cabut balik. trpaksa aku pindah dulu even kitchen cabinet x siap lg.. huhu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...